Språkförsvaret

Engelska på skärmen gynnar inte barns språkutveckling

Av Nätverket Språkförsvaret - 2025-04-14 15:00

”Barn som tittar mycket på engelska program får en sämre språkutveckling på svenska. Även tiden framför skärmen kan påverka ordförråd och grammatik. Det visar en studie som tittat på femåringars konsumtion av digitala medier.


Forskare vid Linköpings universitet har undersökt femåringars ordförråd och förmåga att förstå språkets regler, alltså grammatiken. Föräldrarna fick besvara frågor om skärmtid, vad barnen tittar på och på vilket språk. Innehållet rankades utifrån om det var lärorikt och gav positiva budskap eller innehöll våld och var skrämmande.”


Läs vidare här!


(Denna nätdaagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


 
 
Ingen bild

Per-Owe Albinsson

Måndag 14 april 20:49

Jag ler alltid i mjugg när en forskargrupp har kommit fram till det som gemene man (och kvinna) har begripit för länge sedan, genom rent bondförnuft!

 
Ingen bild

Benny (Vladivostok)

Tisdag 15 april 08:00

Samtidigt (som svar till tidigare kommentar) finns det forskning som indikerar att barn kan lära sig två språk parallellt. Hur kan båda dessa resultat då vara giltiga (naturligtvis förutsatt att de är metodologiskt korrekta)?

Min tes då är att barn som lär sig två språk bra, gör det genom att antingen en förälder eller en annan miljö (typ språkbaden i Finland) gör att båda språken lärs in som tvåvägskommunikation. TV är i hög grad, och skärm i något lägre grad, envägskommunikation och ger inte den omedelbara återkoppling som behövs för att språk ska läras in.

För övrigt bör man inte förlita sig på bondförnuft. Om alla är bondförnuftiga och håller igen på konsumtionen när man närmar sig lågkonjunktur, så förvärras den. Eller ta Trump och hans tullar - de har lurat mängder med människor som inte är ekonomiskt kunniga.

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar