Språkförsvaret

Etablering av Internationella Engelska Skolan innebär inget “problemfritt komplement”

Av Nätverket Språkförsvaret - 2024-09-05 13:00


Marcus Larsson skriver på tankesmedjan Balans bland annat:


“Under de senaste fem åren har vi granskat effekterna av Internationella Engelska Skolans etableringar runt om i landet. Nästan varje IES-etablering vi tittat närmare på har föregåtts av att företagsledningen och/eller kommunpolitikerna beskrivit etableringen som ett ‘komplement’ till den kommunala skolan. Men inte vid ett enda tillfälle har den nya IES-skolan utgjort ett problemfritt komplement. Samtliga IES-etableringar har lett till omfattande negativa konsekvenser för de kommunala skolorna på grund av den snedvridna konkurrensen på "skolmarknaden", där villkoren är riggade till skolkoncernernas fördel.


Här kommer några exempel. Vi inleder med det två mest aktuella: IES etablering i Norrtälje och Österåker.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

Jaakko Leinonen

8 september 2024 18:17

Att tala engelska bör vara tillåtet till exempel i grundskolor i Sverige och Finland endast under engelskalektionerna.

 
Ingen bild

benny (Vladivostok)

12 september 2024 09:10

Svar till Jaakko: hur har du tänkt dig att reglera att man inte skulle få prata engelska elever emellan? Däremot är en skola som IES, där lärarna går runt och kallar sig Mrs Blomqvist och liknande, en helt annan sak. De är en styggelse.

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar