Språkförsvaret


Anders Q Björkman tar upp detta fenomen i en artikel i Svenska Dagbladet idag, vilket ofta resulterar i anglofila namn. Köparna hyser nämligen stor tilltro till engelskans magiska egenskaper.

 

“Jag minns chocken för snart 20 år sedan. Scaniarinken – den hockey­arena i Södertälje där jag som liten gosse och son till en Scania­anställd storögt fick bevista Scanias julfester med allt vad det innebar av lucia­tåg, snälla tomtar samt fiskdamm med godis, och där jag några år senare entusiastiskt hejade fram hockeylaget SSK – skulle inte längre heta Scania­rinken. År 2005 fick den nämligen ett nytt namn, köpt av Lantmännen: det klumpiga och långrandiga Axa Sports Center.


Nå, det eländet varade dessbättre inte för evigt. Sedan 2016 heter rinken åter igen Scaniarinken.


Men trots att ordningen alltså är återställd i Södertälje har man ändå fått vänja sig vid den här typen av namnchocker i arenasamman­hang: Globen heter sedan tre år tillbaka som bekant Avicii Arena och Friends Arena döptes i somras om till Strawberry Arena. Häromdagen kom nyheten att Tele2 Arena vid årsskiftet byter namn till 3 Arena.


Hur mycket det kostat att köpa denna arena för­täljer inte historien, men när Friends blev Straw­berry låg prislappen på över 100 miljoner kronor.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

På årets meänkieliseminarium 2024 kommer du att få höra om till exempel meänkieli i Gällivare, förskolans arbete med minoritetsspråk, att ta tillbaka ett förlorat språk, ett nytt språkvetenskapligt forskningsprojekt och Isof:s arbete med meänkieli.


 


Varje år arrangerar Isof ett språkseminarium i meänkieli. I år arrangerar Isof seminariet tillsammans med Gällivare kommun. Glöm inte att anmäla dig.


Välkomna till Kunskapshuset i Gällivare kl. 12–19 den 10 oktober!


Mer information och anmälan här


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Magnus Henrekson, som mottog Språkförsvarets hedersprisför 2022, har fått regeringens uppdrag att utreda betygssystemet. Se också hans tacktal


Vi Lärare berättar:


“För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.


Han ska lämna sina förslag i februari 2025.


– Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.


– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör dessutom att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi i drygt 30 år låtit det rulla på.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Rapporten Språkundervisningens nuläge och framtidsvisioner har skrivits av ett forskarteam bestående av PeD Jenni Alisaari, PeD Mikaela Björklund, FD Raisa Harju-Autti och FD Leena Maria Heikkola.


Enligt de fyra forskarna befinner sig språkundervisningen i Finland vid ett vägskäl. Engelskan dominerar i språkundervisningen och kunskaperna i det andra inhemska är haltande och bristfälliga. Forskargruppen föreslår därför ett åtgärdspaket med fokus på en bred språkreserv och en konkret tvåspråkghet.


Rapporten är ett beställningsarbete av Utbildningsstyrelsen i samarbete med Magma. Den är samtidigt en del av nationalspråksstrategins åtgärdsprogram.


Ladda ner rapporten här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)